Foto Ritme

Zo houd je ritme en balans in tijden van de Coronacrisis

We zitten nu zo’n maand in de Coronacrisis. Het is een gekke, onzekere tijd.
Het valt me op dat er veel mensen standpunten kiezen, onrust zaaien, meningen hebben en noem het maar op.
Volgens mij maakt het niet uit welk standpunt je kiest. Of dat wat je gelooft waar is of niet. Als je het mij vraagt is het belangrijk dat je bewust een keuze maakt in wat je gelooft. Want in de dingen waar je geen invloed op hebt, daar kun je toch niks aan veranderen. Alleen hoe jij ermee omgaat, welke gedachtes je kíest te geloven, dát is van invloed op je gezondheid & geluk.


Zeker nu in deze tijd is het heel belangrijk om goed voor jezelf te zorgen.
In deze blog deel ik dan ook graag nogmaals de vier belangrijkste gebieden om extra aandacht aan te besteden:


Beweging, Eten, Ritme & Gedachtes.


Beweging
Zorg voor dagelijkse beweging, zeker nu je veel thuis bent is dit extra belangrijk. Gelukkig zijn hier veel mogelijkheden voor. Voor de algemene dagelijkse beweging: doe een aantal keer per dag een klein blokje om. Doe je boodschappen wandelend of met de fiets. Voor de meer fysieke inspanning: doe een mini-morning-work-out, als heerlijk en fris begin van je dag. Al met 15 a 20 minuten kan je een goede workout doen, waarmee je de nodige spieren traint en even flink je hartslag omhoog laat gaan. Speciaal voor deze situatie heb ik 2 work-out video’s uit mijn online programma nu gratis beschikbaar gesteld!

Voor de mini morning workout om elke dag mee te starten

en voor de intensieve high intensief training van 30 minuten.

Heb je meer voorkeur voor een wat rustiger begin van je dag maar wel met de nodige beweging voor je lichaam, volg dan een (live) yogales.
Er zijn tal van trainingen, workouts en lessen online te vinden. Ontdek wat bij jou past en varieer!

 

Eten
Eigenlijk is dit de perfecte gelegenheid om meer aandacht en tijd aan je maaltijden te besteden. Veel van de reistijd die je normaal van- en naar je werk had, kun je nu mooi besteden in de keuken. Zelf ontbijt ik het liefst met een smoothiebowl met vers fruit en een green juice, maar ben je meer een fan van warme ontbijtjes, dan is een bakje havermout of bananenpannenkoeken een ideaal ontbijt voor jou. Hetzelfde geldt natuurlijk voor je lunch en avondeten. Pak er een receptenboek bij of zoek op het internet een aantal gezonde recepten op. Kijk vooral of er veel groenten en zoveel mogelijk verse, onbewerkte producten in zitten en there you go! Echt, gezond eten kan al heel eenvoudig. Mocht je hier wat hulp bij willen gebruiken, stuur mij dan even een mailtje voor een gratis call van 20 minuten, dan denk ik met je mee! 

 

Ritme
Als er íets is waar ik in mijn omgeving mensen mee zie struggelen, dan is het wel het creëren van een nieuw ritme in hun dagelijkse bezigheden. Alles is natuurlijk even anders, je standaardroutine werkt niet meer. Zelf besteed ik heel bewust en veel tijd aan m’n ochtendroutine. Ik trek er zo een uur, twee uur voor uit. Verderop in deze blog deel ik daar meer over.

 

Gedachten
Zoals ik deze blog al begon: wees je bewust van welke gedachten je kiest. Er gaan veel verhalen en theorieën de ronde. Veel angsten, doemscenario’s en twijfels. Het maakt niet uit wat je gelooft of wat je standpunt is, maar wees je er bewust van. Kies bewust welke gedachtes je gelooft. Je kunt niet de situatie veranderen, maar wel de manier waarop je ermee omgaat en dat heeft alles te maken met jouw gedachtes. 

 

Een nieuwe situatie: pas je routine aan
In deze blog wil ik graag nog wat meer over mijn eigen routine met je delen.
Eigenlijk doe ik best wel veel in de ochtend. M’n beweging, voeding, een momentje rust. Ik besteed daar gerust één of twee uur de tijd aan. Zeker in deze gekke situatie, waarin ook ik m’n leven heb aan te passen en zo min mogelijk de deur uit ga. 

 

Ikzelf kies nu in mijn ochtendroutine heel bewust voor :

  • 2 glazen water met citroenolie
  • Een fysieke start-up: met m’n eigen mini-morning work-out of door aan te haken bij een online yogales
  • Ademhalingsoefening
  • Korte meditatie
  • Gezond ontbijt – m’n favoriet op dit moment is een zelfgemaakte smoothiebowl met vers fruit, proteïne en een green juice: een heerlijke shot vitaminen en mineralen. 

Daarna loop ik een rondje met de hond en ga ik aan het werk.
Gedurende de dag en de week probeer ik zoveel mogelijk in balans te blijven door middel van het 4-4-4 principe 

 

4-4-4 principe
Dit principe gaat uit van: 4 uur input, 4 uur output en 4 uur noput.
Input: dit is alles wat je tot je neemt: leren, een boek lezen, een podcast luisteren of het volgen van een training. Scrollen op Facebook is óok input(!) Kies per dag bewust je input.
Wat neem je tot je? Wees je ook bewust dat je alle prikkels hebt te verwerken. 

 

Output: alles wat onder creëren valt.
coachings-call, alles wat je creëert of waar je een bijdrage aan levert. Dus ook het zorgen voor m’n zoontje, zoom-calls met samenwerkingen en klanten, het schrijven van m’n programma’s, enzovoorts. Ik houd ervan om heerlijk productief te zijn, maar er is een maximum aan hoeveel je dat per dag en per week kunt doen, om in balans te blijven. 

 

Noput: helemaal niks.
Stilzitten. Mediteren. Ademhalingsoefeningen.
Dit is echt het gedeelte van ontspanning en tot rust komen. Het verteren van alle input en het loslaten van alle output. Een bewuste, meditatieve wandeling is noput, maar wanneer je tegelijkertijd ook aan het bellen of appen bent, of een podcast luistert, is het alsnog input.
Dit wordt vaak onderschat en vaak nauwelijks aandacht aan besteed, terwijl het juist ook een heel belangrijk element is! 

 

Zo creëer ik in de middag echt een no-put moment. Een break om een lange wandeling te maken. Die wandeling is een vorm van meditatie voor mij. Ik geniet zo van het buiten in de natuur zijn.  Ik luister heel bewust, ik hoor de vogeltjes die fluiten en ik voel de wind tegen m’n wangen. Dat haalt me echt even uit m’n hoofd, zodat ik kan omschakelen van m’n werkzaamheden naar ontspanning.

 

Hoe is deze verdeling bij jou?
En hoe kan jij hierin een bewuste keuze maken wat betreft jouw routine?
Voorbeeld van een routine:
Begin je dag met wat beweging. Dit kan in lichte vorm van yoga of bijvoorbeeld een rondje hardlopen.
Eet een gezond ontbijt. Kies bewust nu voor extra voedzame producten, extra groente en fruit.
Zet je intentie voor de dag: waar mag vandaag over gaan, waar focus jij op?
Werk je werkdag op in blokken. Zet een tijd dat je aan het werk bent en dat je rust hebt.

 

Denk vooral ook aan je avondritme. Voldoende slaap is namelijk echt key voor je immuunsysteem. Een helpend ritme in de avond draagt bij aan een goede nachtrust, wat er weer voor zorgt dat je de volgende ochtend fris je bed uitstapt!
Zelf ga ik elke avond op dezelfde tijd slapen en een uur daarvoor probeer ik geen schermen meer te gebruiken (lukt nog niet altijd 😉). Tijdens m’n avondritueel zet ik altijd een lekkere kop thee, steek ik wat kaarsjes aan en doe ik een lekker geurtje van mijn oliën in de diffuser in huis. Zo creëer ik voor mezelf een heerlijke ontspannen sfeer en dit helpt mij om af te schakelen van de dag en me klaar te maken voor een ontspannen nacht.
Net zoals m’n ochtendroutine, wisselt ook m’n avondritueel per periode en afhankelijk van mijn behoeften.

 

Wat ik jou wil meegeven: Bouw het op. Doe niet alles tegelijkertijd. Begin vandaag met iets toe te voegen of aan te passen en doe dat volgende week weer. Breid het langzaam uit. Je hele systeem heeft zich aan te passen en te wennen aan deze situatie. Geef en gun het die tijd. Leg jezelf niet teveel op. Kies je verdeling van  aandacht, tijd en gedachten bewust.

 

Zorg goed voor jezelf!

 

Elisa.

 

P.S. Heb je behoefte aan een belletje? Deze periode kun je bij mij een gratis coachcall van 20 minuten inplannen. Dan kijken we samen naar jouw situatie en denk ik met je mee. Je ontvangt sowieso een waardevol advies! 

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen

Bergjezelf.nl maakt gebruik van cookies om een fijne website ervaring te realiseren