Omgaan met irritaties en ergernissen

Waar de ene persoon gevoelig is voor geuren, is de ander dat voor licht en zo ben ikzelf enorm gevoelig voor geluiden. Soms wekt dat veel irritatie bij me op, bijvoorbeeld wanneer er flink geboord wordt op de plek waar we met vakantie zijn. Een plek voor ons om te ontspannen, op te laden en tot rust te komen. Ik ga dan ook bewust naar een rustgevende omgeving op vakantie. Want daar laad ik het beste van op. Ergens in de natuur, met weinig invloed van bijvoorbeeld de stad. Wanneer er dan vervolgens op nog geen honderd meter verderop flink geboord zijn, dan komt dat bij mij behoorlijk in m’n irritatiezone.

Zo ook bijvoorbeeld grasmaaiers op een vroege ochtend voor de deur na een korte nacht is iets waar ik mij mateloos aan kan irriteren. 

 

Voorheen liet ik mij helemaal meeslepen in de ergernis hiervan. Met als gevolg dat ik chagrijnig werd en een kort lontje had. Dat was voor niemand leuk. Voor mezelf niet maar ook zeker niet voor de mensen om me heen, waar ik kortaf op kon reageren terwijl zij mij niks onaardigs hadden aangedaan. 

 

In de blog van deze maand deel ik mijn meest belangrijke tools en 3 tips met je zodat ook jij je mindset kunt veranderen en je je niet meer hoeft mee te laten slepen in ergernissen en irritaties.

 

 

 

Door alle persoonlijke groei die ik heb doorgemaakt, heb ik allerlei tools gekregen en ontwikkeld om hier beter mee om te gaan. Zo ben ik gaan oefenen om het geluid door me heen te laten gaan. Mezelf een soort van transparant te maken. 

Hierdoor kan ik mijn gevoel en gemoedstoestand zuiver houden – van binnenuit – en niet langer laten bepalen door invloeden van buitenaf. 

Ook ga ik niet meer in gevecht met de omstandigheden. Waar ik eerst die grasmaaier of de persoon met de boor wel kon schieten, kan ik nu steeds beter de omstandigheden laten zijn zoals ze zijn. Dit geeft enorm veel ruimte en rust. Minder irritatie, meer geluk.

 

In je elke situatie heb je de keuze: ga ik mee in de ergernis, in de negativiteit, of stap ik eruit. Dit is een kwestie van het trainen van je mindset. Dat is niet gefixt met één druk op de knop. Dat vraagt om oefening, om toewijding, om herhaling. Hier is ook een bepaald verlangen voor nodig, om überhaupt te willen veranderen. Want wanneer je het prima vindt om je te ergeren en irriteren, dan kun je dat natuurlijk lekker zo laten. Maar ik kan me zomaar voorstellen dat dat niet je voorkeur heeft 😉 

 

Ik merkte in ieder geval bij mezelf dat ik daardoor niet een leuker mens werd.

Gelukkig ontdekte ik dat ik er dus wel wat aan kon doen. 

Niet per se aan de situatie an sich, maar wel degelijk aan hoe ik erop reageerde en hoe ik het mij liet beïnvloeden. 

 

Wanneer iets je irriteert kun je jezelf natuurlijk ook letterlijk uit de situatie verplaatsen. Zo kun je ervoor kiezen om een ruimte te verlaten waar het te rumoerig is of bijvoorbeeld ergens anders gaan staan waar je iemands sigarettenrook niet ruikt, in plaats van te blijven waar je bent en je je er vervolgens groen en geel aan te ergeren.

 

Een mooie uitspraak hiervoor vind ik:

“Als het je niet bevalt, verander het dan. Als je het niet kunt veranderen, verander dan hoe je over de situatie denkt”. 

 

Vaak denk ik ook aan het voorbeeld van dieren en de natuur. Die klagen ook niet. Je hoort een paddestoel of een eend niet klagen dat hij in regen of stank staat, of zichzelf te dik vindt. Ze zijn altijd in het moment. Ze zijn met wat er is.
Na een stressvolle situatie schudden ze hun vleugels en zijn ze het kwijt. Ze blijven niet denken aan dat moment, ze blijven niet hangen in het verleden.

 

Een (ongetraind) brein doet dat wel. Maar het is te oefenen! 

Het trainen van je mindset is daarvoor wat je hebt te doen. 

Mijn tip is dan ook, wanneer je merkt dat je je in een situatie bevindt die je niet bevalt: ga na of je het kunt veranderen. Kan dat? Go for it. Kan het niet? Verander dan je gedachten over de situatie. Verzand niet in de irritatie of het zelfmedelijden. Daar schiet je niks mee op. De situatie verandert er niet mee en je hebt eigenlijk alleen jezelf ermee. 

Doe dit ‘trucje’ elke keer weer. Op den duur zal je merken dat een bepaalde gebeurtenis je minder beïnvloed. Dit geeft vrijheid. Ruimte. En uiteindelijk veel meer geluk.

 

Het is namelijk niet de situatie die je ontevreden maakt, maar het zijn de gedachten erover.

 

 

3 tips:

  1. Oefen met het geluid (of bijvoorbeeld het licht, de geur) door je heen te laten gaan. ‘vang’ het niet op, verbind je er niet mee. Maar laat het door je of langs je heen gaan.
  2. Verander wat je kunt veranderen en ben oké met de dingen die je niet kunt veranderen. Ga er niet tegen vechten, dat maakt het alleen maar erger.
  3. Wanneer je merkt dat iets je irriteert, adem dan een keer bewust in, diep naar je buik. En langzaam weer uit. Doe dat nog een keer. Je zult merken dat door het brengen van je aandacht naar je adem, je daar op te focussen, de irritatie langzaam wegebt. 

 

Nog één laatste wijze tip van mij: Onthoud dat je altijd drie keuzes hebt: 

Change it, leave it or accept it! 



#gedachten #mindset #changeyourthoughtschangeyourlife #lifechanging #ergenis #irritatie #growthmindset #persoonlijkegroei #elisabergheger #bergjezelfcoaching #lifestylecoach #onlinecoaching #bergjezelfprogramma #gezondheid #geluk #ontspanning 



Blog quote foto

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen

Bergjezelf.nl maakt gebruik van cookies om een fijne website ervaring te realiseren